MYNDIGHETSUTÖVNING

Till min förvåning fann jag att organisationskommittén för yrkeshögskolan använder sig av bloggportalen Blogspot för att informera:

http://www.yhkommitten.blogspot.com/

Varför blev jag förvånad? Jo, informationen är samtidigt information för Myndigheten för yrkeshögskolan. Alltså använder sig en myndighet av en, visserligen offentlig (som i kan nås av allmänheten) informationskanal, men inte offentlig (som myndig/tydligt officiell). Känns märkligt. Inte riktigt pålitligt.

Varför blev jag förvånad? Vad jag förstår av inläggen är målgruppen för informationen andra myndighetsutövare/politiker som på ett eller annat sätt arbetar med frågor om eftergymnasial utbildning. Alltså en målgrupp som (om jag ser till mig själv) inte söker information om myndigheters verksamhet på en bloggportal. Utan snarare via regeringens hemsida (för tyvärr finns ingen portal som heter myndigheter.se där all information och länkning till Sveriges myndigheter finns).

Jag blir också förvånad över att jag själv reagerar negativt på kommitténs initativ. Brukar ju tycka om nyskapande, särskilt när det ger tillgänglighet. Men blir en myndighet mer tillgänglig för att den bloggar? Rent användarvänligt är det besvärligare med en blogg, t.ex öppnas länkar med ett nytt fönster och sökmöjligheterna blir begränsade. Visserligen går det att googla sig fram till kommitténs blogg, men jag efterlyser fortfarande en samlad portal för alla Sveriges myndigheter och till dem tillhörande organisationer. Information som är svår att hitta är inte tillräckligt tillgänglig!

Det kanske inte är så förvånande ändå att  initativet får mig att känna mig som Arkimedes. En myndighet är en myndighet, ska vara en myndighet. Bloggportaler är till för mer privata, inte så exakta, företeelser. Mina cirklar är rubbade!

Kommentarer
Postat av: Mams

Du är före din tid! Myndigheten för yrkeshögskolan finns ju inte förrän den 1 juli!

Det är klart att man enkelt ska kunna nå det officiella Sverige. Den www-adress jag använde förut finns tydligen inte kvar, men en hel del hittar man på http://www.internetstart.se/myndigheter.asp



2009-06-20 @ 22:38:07
Postat av: jAg

Även om myndigheten inte finns än - så anser jag ändå att "för-myndigheten" är en typ av myndighet, typ. Ska dock bli spännande o se hur den myndiga myndigheten kommer att kommunicera.



Och: Tack för tipset (hade aldrig hittat dit själv...).

2009-06-21 @ 00:01:17
URL: http://franhartillhit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0