E-MEDBORGARE

aftonbladet kan man idag läsa om att svenskarna ska utbildas till eMedborgare.

Det är Dataföreningen som ligger bakom begreppet e-medborgare. Syftet är att skapa en ny standard för vad svenskarna ska kunna på internet. En  eCertifiering. Om du kan svara ja på åtta av de tio frågorna nedan kan du antagligen klara certifieringen:


1. Har du e-legitimation? (Vid till exempel bankärenden eller deklarationen)

2. Har du deklarerat via internet?

3. Har du köpt något på internet?

4. Vet du hur man lägger ut en annons på internet? (till exempel på Blocket)

5. Vet du hur man får veta vem som fick Nobelpriset i fysik 2005?

6. Kan du namnet på minst två prisjämförelsesajter?

7. Har du betalat räkningar via internet?

8. Kan du skicka en hemlig kopia på ett e-postmeddelande?

9. Läser du nyheter på nätet minst fem dagar i veckan?

10. Byter du lösenord regelbundet?

Jag svarade ja på 9 av 10. Det enda jag inte gjort är att annonsera på internet. Men det handlar mer om att jag inte har tid att hantera eventuella svar som en sådan annons kan inbringa, inte att jag inte skulle kunna; Kan man säga att jag fick 9 ½ poång då? I vilket fall så börjar jag Sveriges nationaldag med att fira att jag är en eMedborgare...

...MEN de som står på den andra sidan av den digitala klyftan. De som inte kan fira Sveriges nationaldag som eMedoborgare?


Dataföreningen beräknar att så många som två miljoner människor har för dåliga och ofullständiga kunskaper och att ungefär en miljon av dessa kan sägas vara mer eller mindre digitala analfabeter.

"Detta är förstås helt oacceptabelt och Dataföreningen tar nu ett kraftfullt initiativ för att avskaffa den digitala klyftan", säger Annica Bergman.  "Egentligen vill vi hellre tala om den digitala trappan eftersom det handlar om en utvecklingsprocess över tid. Stegvis förflyttar man sig uppåt på kunskapstrappan och lär sig behärska fler och fler grundläggande digitala funktioner, men också att gradvis kunna använda allt det nya som ständigt kommer."

Utbildningsprojektet (som Aftonbladet avser) heter följdaktligen:
eMedborgaren - för dig som vill klättra i den digitala trappan


Kom jag förresten ihåg att nämna att det kostar (med alla de bieffekter detta har)?
eMedborgarutbildningen kostar 699 kr och certifiering 199kr
(medlem i "Klubb den digitala trappan" betalar 349 kr resp. 99 kr)

OCH vad jag kan se måste varorna beställas via internet . Hm. Inte så lätt för de som är allra längst ner på den digitala trappan. Eller är det det som ska anses vara att ta det första steget?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0