KOMMUNICERBARHET
I veckan har det i lokal media gått att läsa om att nedläggningen av en (privat) klinik har skapat problem för de människor som varit patienter där. Kliniken hade nämligen använt sig av ett eget digitalt journalsystem. Ett journalsystem som Landstingets datorer, som "tog över" patienterna, inte kunde läsa. Som bortblåsta var många människors sjukhistorier. Kanske också små nyckelfakta, som kunde ge ledning till att få rätt behandling. Nyckelfakta som det inte är säkert att den mänskliga hjärnan kommer ihåg. Och inte kan man begära att patienterna själva ska komma ihåg hela sin sjukhistoria, särskilt inte provresultat de kanske aldrig sett. Och varför skulle de: Uppgifterna sparades ju digitalt...
Den från verkligheten hämtade historien ovan pekar på två behov:
Dels att landstinget, när de gör upphandlingar med privata vårdgivare, ställer krav på att kliniken/läkaren använder samma journalsystem som landstinget. Det är inte bara vid nedläggningar problem med icke kommunicerbara digitala system uppstår, utan även då klinikens patienter kommer till akuten.
Dels att det behövs en gemensam IT-strategi. Initiativ som tagits för en gemensam IT-strategi är den Nationell IT strategi för vård och omsorg. Jag citerar från "Nationell IT-strategi för vård och omsorg. Lägesrapport 2007" (S2007.018):
"I mars 2006 presenterades Sveriges första Nationella IT strategi för vård och omsorg efter ett unikt och omfattande samarbete mellan sektorns nyckelaktörer.
Under det år som gått sedan strategin presenterades har en kraftsamling skett för att förverkliga den gemensamma visionen om en ändamålsenlig och effektiv informationsförsörjning inom vård och omsorg med hjälp IT.
Potentialen är stor att med hjälp av informations- och kommunikationsteknik förbättra vården för patienter, vårdpersonal och beslutsfattare. Med hjälp av ändamålsenliga IT-stöd får alla patienter god och säker vård och bra service. Vårdpersonalen kan ägna mer tid åt patienterna och anpassa vården till varje patients behov. När IT används som ett strategiskt verktyg i alla delar av vården kan de samlade vårdresurserna utnyttjas på ett mer effektivt sätt."
Jag har varit på några dragningar som Sveriges Kommmuner och Landsting (SKL) runt denna strategi, som jag kom ihåg det är den stora utmaningen just nu att få med kommunerna. Bl.a. har man det problem att olika kommuner har olika system. Alla säkerhetsfrågor är inte heller lösta än.
När jag tittar i mina gamla (från 23/8 -07) anteckningar ser jag att visionen med IT-strategin (enligt föredragaren Gösta Malmer) är att Medborgarna ska få tillgång till information, Personalen ska få ett redskap och Ansvariga ska få tillgång till underlag. De insatser som behövs är lagar och regelverk (riksdagen), en gemensam informationsstruktur (Socialstyrelsen) samt en gemensam teknikplattform.
NamnSmycken - www.augustikid.se
(Alla hjärtans dags tips?)