UTVECKLING

Hade medarbetarsamtal med chefen igår. Vi pratade bl a om hur avdelningen skulle kunna utvecklas för att vi inte ska misslyckas i vår måluppfyllelse "Rätt svar i rätt tid".  Ur patientsäkerhetssynpunkt är detta ett nödvändigt mål, som vi inte får misslyckas med. Men vägen till målet innebär ju också (i alla fall för min del) patientkontakter.

Tycker att det är viktigt att man som patient förstår varför en viss undersökning görs, hur undersökningen går till, vem som ger svar och hur lång tid det beräknas ta innan svaret kommer. För det mesta lyckas jag med mina mål på vägen. Men ibland kan jag inte göra informationen tillgänglig; Det händer att det kommer patienter som inte talar svenska och som inte har tolk med sig.

Hur undersökningar går till finns att hitta på flera vård-webbsidor (exempelvis www.1177.se). Informationen går lätt, både för vårdpersonal och patienter, att läsa och att skriva ut. Vad jag saknar är korta beskrivningar översatta på de vanligaste språken; Chefen och jag kom fram till att ett steg i avdelningens utveckling kunde vara att göra informationen om vår avdelnings vanligaste undersökning tillgänglig för alla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0