KLOTTER

Inte direkt något som har med e-samhället att göra. Men en ljuvlig "revansch" för jAg, som ofta varit den som anklagats för att inte lyssna för att jag måste klottra för att lyssna. Och som uppenbarligen lyssnat mest:


"Klotter bra för minnet

Världen 28 feb 17:03

Den som tror att de som sitter och klottrar under en föreläsning är mindre uppmärksamma, än de som inte gör det, tror fel. Det visar en studie vid universitetet i Plymouth, i sydvästra England, uppger SVT text.

Klottrare visade sig ha lättare att minnas vad som sagts, än övriga åhörare. 40 personer fick lyssna på ett band med åtta personer som deltog i ett samtal. Uppgiften var att komma ihåg namnen på de åtta. Halva åhörargruppen fick skugga olika former på ett papper medan de lyssnade.

Det visade sig att klottrarna mindes 7,5 namn i genomsnitt, medan de som inte hade klottrat bara kom kom ihåg 5,8 namn. Professor Jackie Andrade tror att skillnaden kommer sig av att klottrarna inte svävar ut i dagdrömmerier."


Och eftersom fler och fler sitter med sina små datorer på möten, så ser jag fram emot att ett e-verktyg skapas som gör det möjligt att klottra även digitalt. Paint känns i detta sammanhang ngt förlegat - utan vad jag efterlyser är ett klotterverktyg direkt på ordbehandlingsprogrammet. Risken är annars att vi får en digitalklyfta i det att de som använder det elektroniska verktyget svävar ut i dagdrömmar, medan de som använder det manuella verktyget (pennan) koncentrerar sig meddels klottring ;)




Kommentarer
Postat av: Mams

Tänkte (konstigt nog)på dig när jag läste det här om klottrares minne på text-TV. Det var väl det du visste?

2009-02-28 @ 19:55:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0