HEMLÄXA

Att läsa läxor var inte precis min favorit sysselsättning i grundskolan och gymnasiet. Allra minst gillade jag språkläxorna. Att traggla glosor var nog bland det tristaste jag visste (förutom att städa och hjälpa till med disken). Man satt där med papper och penna och skrev orden på svenska för att sen översätta till engelska, tyska eller ryska. Svårt att tjuvkika var det inte. Ibland gjorde jag glosläxan med en kompis, men det blev liksom inte så effektivt. Vi övade på andra ord och formuleringar (läs: fniss och skvaller) än det som skulle komma upp på förhöret nästa dag. Dessutom behövde min kompis bara titta igenom glosorna en gång (iaf inte mer än tre) för att de skulle sitta som en smäck - själv kunde jag tragla minst tio gånger så mycket utan att det märktes på förhöret. Orättvist.

Nu sitter mina barn och traglar med glosor. Och tycker att det är hyfsat kul (!). Det kan jag tacka e-tjänsten www.glosboken.se för:  

"Idén med Glosboken kom till i början av 2002 då ett gäng studenter läste en kurs i avancerad affärsengelska (English for Professional Purposes) på Luleå Tekniska Universitet. Varje vecka hade vi ett 100-tal glosor att nöta in. Det sorgliga med detta var att vi nötte in glosorna på precis samma sätt som vi gjorde i grundskolan många år tidigare - Vi tog en gloslista, höll för den engelska översättningen och läste det svenska ordet. Detta var både tidskrävande, ineffektivt och faktiskt ganska tråkigt.

Kort sagt: Behovet av något nytt och mer effektivt sätt att plugga glosor var stort. Detta resulterade i att Glosboken grundades
"

På denna sida skapar barnet en användare och skriver in sina nya glosor (en gång). De kan sedan öva det traditionella sättet (med att översätta orden), men digitalt. Men det går också att öva genom att spela memory, lägga puzzle eller lösa korsord.

Det är nästan så att jag blir sugen på att plugga språk igen...

Kommentarer
Postat av: Nisse

Testa http://www.wordalist.com

Den har lite annat upplägg,kanske lite mer inriktad på äldre studenter, mindre lekbetonat. Övningsfunktionen är riktigt bra!

2009-03-15 @ 21:38:53
URL: http://www.wordalist.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0