INFORMATIONSFLÖDE

Det har blivit enklare på snart 10 år. Enklare att söka och få fram vetenskapliga artiklar.

När jag skrev mitt examensarbete 1999 fanns det visserligen bra databaser, men att hitta fulltext artiklar på nätet var inte det lättaste. Istället fick man gå med en beställningslista till högskolans vänliga vikarie. Att beställa artiklar var en hög kostnad för biblioteket: Så det fanns ett max antal artiklar man fick beställa gratis och då helst inte från kostsamma tidsskrifter.

Idag, med ambitionen att skriva ytterligare en uppsats, är fulltext-möjligheterna på nätet rikliga. Att beställa artiklar via biblioteket ett undantag. Så antalet artiklar med full möjlighet att ta till sig har ökat (och snabbats upp). Jag hoppas också att min förmåga att bedömma deras vetenskapliga kvalitetet också har det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0