FAR OCH FLYG

Nu har jag varit och farit och flugit igen.

Rent teoretiskt finns möjligheten att hanteringen runt en flygresa skulle kunna ske helt elektroniskt:
- Biljett bokas via e-tjänst på internet
- Bekräftelse, med bokningsreferens, skickas till den resandes e-post
- Den resande checkar in via internet
- Den resande kommer till flygplatsen (utan handbagage) och behöver bara dra sitt visakort (som biljetten har kopplats till).
Mao: Inte en enda papperslapp behövs och inte en enda synlig inblandning av personal (säkerhetskontrollen avsevärt borträknad).

Men så kommer vi till praktiken:
När jag ska fara och flyga måste jag boka via resebyrå. Det är jag tacksam för! För en mer vill-veta-alla-alternativ-kund än jag finns inte. Sen när alla alternativ är presenterade behövs ju överläggas (med ens överjag) om miljövänlighet, prisklass (man vill ju inte slösa med statens pengar) och så ska ju tiderna passa med ens vanliga liv som fyra barnsmamma med aktiva barn. Kan säga att jag skulle orsakat systemkrasch om alla mina ångringar och "nej, förresten" skedde elektroniskt. Elektronisk biljettbokning och jag funkar inte ihop. Så redan här har det helelektroniska stuket stukats.

Väl framme på flygplatsen (läs klockan 6 på morgonen) kommer man på att: "Just det, det är ju smidigare att checka in på nätet - men oj, det kom jag ju inte ihåg." Hm. Bara att ställa sig i kön till in checkningsboxarna. Vid dessa boxar står alltid någon som har som arbetsuppgift att hjälpa vid behov. Det är ju bra, men jag blir nervös att ha någon över axeln vilket inte är en bra kombination med att klockan är tidig och inget kaffe finns i mitt system: Naturligtvis touchar mitt finger fel ikon på touch screenen, vilket resulterar i att mänsklig inblandning raskt sker.

Men att dra visakortet som bevis på att jag checkat in ska jag väl klara? Jo, det klarar jag. Men har man glömt att säga till resebyrån att  biljetten ska kopplas till kortet, är det bara att vända till flygplatspersonalen;  Återigen mänsklig inblanding för att hjälpa en smått förvirrade kvinna i morgonens dimma.

Kan konstatera att: Resandehanteringen, även om det rent teoretiskt skulle kunna fixas helt elektroniskt, behöver i praktiken mänsklig närvaro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0