STÄMPLAD

Igår hade jag lunch hela eftermiddagen. I allafall om man får tro stämpelklockan. För det är väl stämpelklocka man fortfarande säger? Fast den stämpelklocka som sitter på väggen på jobbet mer liknar en uppsatt laptopp än en gammal hederlig analog med rund urtavla. Och inte behöver jag sticka i en kartongbit och höra att jag faktiskt stämplar in och ut.

Nu slår jag bara in min kod och väljer mellan fyra alternativ : 1.Kommer 2.Går 3.Går på rast 4.Slutar rast. Det var att koda in och "stämpla" nummer 4 jag glömde igår. Något som sektionsledaren påpekade. Efter att jag kom ihåg att jag faktiskt tog hela min berättigade 45 minuters lunch, så kunde hon via datorn gå in och lägga in data, så att det också digitalt såg ut som om att jag faktiskt jobbade på eftermiddagen igår.

Undrar hur man gjorde med glömska på de ursprungliga stämpelkortenstid? Satt sektionsledaren och stansade hål för hand då?

Kommentarer
Postat av: Mams

Så det kan bli! För många, många år sedan hade vi stämpelklocka på jobbet. Mycket felstämplat blev det (faktiskt av misstag och pga otydliga instruktioner inte minst för tjänsteresor), mycket tid för administratörerna gick åt att gå igenom och rätta till så det blev alldeles för dyrt i drift. Dåvarande gd tog bort stämpeluren och införde "flaxtid". Varje månad tidrapporterade vi själva, de senaste åren elektroniskt. En del förde dessutom "pennflex" för sådant som inte kunde föras på blanketten. Pust.

2008-10-24 @ 10:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0