EFFEKTIVT HANDLANDE

Storhandla - hur kul är det? Lägg desutom till stormarknad, lördag, mycket folk, köande och tre-fyra hungriga, mer och mer uttråkade ungar. Pust, sa Bill. Pest, sa Bull.

Men sedan e-tjänsten själv-scanning har kommit (för det kan väl räknas som en e-tjänst?) har faktiskt storhandlandet underlättats betydligt: Barnen blir mindre uttråkade när de får hjälpa till att "Plippa" (det gäller bara att se till att plippandet blir rättvist fördelat). De tycker dessutom att det är kul att få väga frukt och grönt, hitta rätt sort (bra stavningsövning för 6-åringen) och klistra på etiketten. Jag blir dessutom mindre lättretlig, eftersom jag hela tiden har koll på hur mycket jag handlat för, och slipper att vara nervös för att pengarna inte ska räcka (undrar vad den fobin heter på latin?). Maten packas direkt i kassarna och, det bästa av allt, man slipper (för det allrs mesta) det tålamodskrävande köandet! Bra, sa Bill. Bäst, sa Bull.

Sen är ju frågan huruvida informationen om vad jag scannat in, och därmed handlat, lagras. Kommer de användas för riktad marknadsföring? Eller för att effektivare kunna styra olika kundkategorier? Det är sådant jag kan fundera på när jag i lugn och ro sitter i soffan, efter att handling, matlagning, få-alla-till-bordet, avdukning, konflikthantering m.m. är för stunden inte existerande. Men när jag svischar runt i stormarknaden (med barnen klängande upp och ner i kundvagnen, springande hit och dit och jAg mer och mer svettig) är ett effektivt handlande min högsta prioritet.

Kommentarer
Postat av: Mams

SÅ smart och trevligt du har lagt upp blipphandlandet! Jomenvissst, ICA väljer ut den direktreklam man får utifrån det man handlar via ICA-kortet i alla fall. Jag har försökt undanb mig sådan reklam, men blir bara hänvisad hit och dit av ICA. Ska kanske ta nya tag igen. Dessutom har de olika ICA-butikerna olika sortiment och priser. Pust!

2008-10-05 @ 21:47:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0