SJUKA FUNDERINGAR

Även om jag inte har möjlighet att sitta egentid vid datorn under arbetstid, så har jag en del tid att sitta och fundera medan jag jobbar:

Har funderat mycket på det där med integritet inom en IT-stödd sjukvård; Finns det ett självändamål i att allt på alla kliniker är tillgängligt för alla sjukvårdsanställda eller (som ibland blir fallet när dokument sparas fel) för vem som helst som sätter på datorn? Idag hittade jag cannabiskurvor med personnummer  (från ett annat lab.) på en dator med autologin på "mitt" lab. IT-enhetsmannen menade att detta var allvarligt för att det inte gick att se vem som tittade på vad, jag menade att det var allvarligt för att man just kunde titta - vi hade alltså olika "brytpunkter": Vem hade rätt (enligt lag/enligt etik o moral)?

PS. Efter som jAg inte gillar för mycket information på fel ställe gick jag under lunchen till den dataansvariga på det andra labbet och "lekte" datasäkerhetskonsult - en halvtimme senare hade hon lagt in kurvorna under sin rätta plats: Där de inte kan nås via autologin, men väl av personal på alla lab. som då kan spåras via sitt login. DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0