KLYFTIGA ARBETSSITUATIONER


Den nya tekniken gör att vi måste lägga nya saker till vårt yrkeskunnande. En sådan är att lära sig att vara artig i e-post.

E-post problematiken i själva yrkesutövandet kommer dock inte alla till del;

När jag arbetat som tjänsteman har jag använt e-posten flera gånger dagligen i min yrkesutövning, medan jag som vårdbiträde aldrig gjorde det. En distans skapas mellan de som måste lära sig informationsteknik som en del av sitt yrkeskunnande och de som inte måste det. De som får tiden och tillgängligheten till att lära och de som inte får det.

Som tjänsteman hade jag en egen dator och eget användarkonto, som vårdbiträde stod en dator med ett gemensamt användarkonto på kontoret för trettio personer att dela på. Som tjänsteman satt jag i stort sett åtta timmar om dagen framför datorn. Som vårdbiträde använde jag datorn i fem minuter på fem veckor - då för att skriva ut bilden på en av de anställdes nyfödde för att visa för vårdtagarna (användande av teknik för att sprida glädje).

För mig har alltså yrkesutövning där nätverksbyggande varit en central del varit yrkesutövning där möjlighet till dator och e-post varit viktiga. Medan yrkesutövning som bygger på direkta, enskilda möten inte inneburit något större behov av datoranvändande.

För egen del har jag också märkt att om jag använt datorn mycket på jobbet, så har jag också använt den mycket hemma. Medan om jag inte använt datorn på jobbet, så har också mitt privata datoranvändande minskat. Klyftan har vidgats ytterligare...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0