UPPIGGANDE E-TJÄNST

I 24-timmars delegationens betänkande "E-tjänster för alla" (SOU 2004:56) slås redan i förkortnings- och begreppslistan fast att:

"Med e-tjänster menas tjänster som har tagits fram och levereras med elektronisk kommunikation"

Och kommunikation betyder , enligt svenska akademins ordlista, "förbindelse; samfärdsdel; kontakt mellan människor" och också "överföring av information"

Men när jag trycker på en knapp på den elektroniska kaffeautomaten - kommunicerar jag inte då? Jag överför, genom valda knappar, den information jag vill att kaffeautomaten ska bearbeta för att leverera (med hjälp av elektronik) just det kaffe jag vill ha (vilket oftast resulterar i en extra stark kopp mocka). Man skulle kunna säga att kaffeautomaten står för en uppiggande e-tjänst?!

Om man inte håller med om riktigheten i min slutledning: Kan man nog hålla med om (framförallt som boende i denna kommun som under tre dagar var utan rent vatten och därmed avstängda kaffeautomater): Att utan möjligheten att få kaffe, så riskerar den mellanmännskliga kommunikationen att bli segare (iaf betydligt tröttare).

Kommentarer
Postat av: Karin

svar på inlägget i min blogg:

Brevbäraren har nog halvgillat mig, jag har fått paket idag, men inte från dig. ;)

2008-06-02 @ 16:34:17
URL: http://karinclaeson.blogg.se
Postat av: jAg

Du verkar få en lååång födelsedag i år. Paket många dar i rad. Tänk om man kunde skicka paket via webben, framme på ett klick...

2008-06-02 @ 16:48:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0