RYSK ROULETT

Respons/återkoppling/feedback: Kärt barn har många namn. Och visst är det kärt - responsen/återkopplingen/feedback: Utför man något vill man ju se resultat!

E-tjänster är inga undantag:
Har jag beställt och betalat en flygbiljett via internet får man en bekräftelse via e-post som respons.
Har jag ändrat barnomsorgstider via Internet, får jag en sida med de nya schematiderna.
Har jag lämnat in synpunkter via formulär på Internet (vilket är en form av återkoppling från mig) vill jag gärna ha feedback från den jag synat till punkt. Att veta vad som görs med ens tankar är inte bara av intresse, utan gör också att jag känner att myndigheten/företaget tar mig på allvar. Och möjligheterna ökar att jag kommer med fler idéer, som kan vara till nytta.

För att dra paralleller med den icke virtuella världen: Vilken person som ställer upp frivilligt på en återkommande undersökning vill vara med igen om den inte känner sig meningsfull? Återkoppling (som att få ta del av sina provsvar) är ett bra sätt att minska bortfall. Liksom vänlighet.

Det tål alltså att fundera på hur återkopplingen till de som nyttjar en e-tjänst går till. Och hur man ger ett vänligt (elektroniskt) intryck.

Under tiden kan du fundera på hur Försäkringskassan lyckas med ovanstående med följande besked till de som tänker lämna in synpunkter:
"Om du väljer att lämna namn och kontaktuppgifter har vi möjlighet att kontakta dig, men vi lovar inte att vi gör det."

Känns lite som rysk roulett. Än har kulan med responsen inte kommit i min e-låda...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0