GÖR MIG EN TJÄNST!

Arbetslösa som får sin ersättning från AEA (akademikernas erkända arbetslöshetskassa) har en a-kassa som förstår det där med användarvänlighet. Med hjälp av en personlig kod går det att logga in på en sida där möjlighet finns att fylla i elektroniska kassakort. Med hjälp av koden skrivs de ifyllda korten under och korten skickas iväg - elektroniskt. Har detta skett innan torsdag vecka 1 kommer pengarna torsdag vecka 2. Förutom att hanteringen är användarvänlig vid själva utförande, så är den också användarvänlig i sin förlängning. Att veta när pengarna kommer ger en möjlighet att planera och att inte behöva vara nervös över att stå utan pengar när hyran ska betalas.

Arbetslösa som får sin ersättning från Försäkringskassan (i form av aktivitetsstöd) har däremot att se fram emot en användarovänlig hantering av sitt ärende. En gång i månaden ska en pappersblankett manuellt fyllas i av den arbetslöse, som sedan ska se till att aktivitetsanordnare eller arbetsförmedlare skriver under med vanlig bläckpenna. Den underskrivna blanketten ska sedan av den arbetslösa stoppas i ett kuvert, adresseras och frankeras och slutligen stoppas i en av postens gula plåtlådor (förut fanns brevinkast på Försäkringskassan, men det är numera förseglat). Sedan slutar den arbetslöses möjlighet att planera. Utan det är bara att vänta och hoppas att pengarna kommer innan hyran ska betalas.

Så, snälla Försäkringskassan, gör mig en tjänst! Ta efter AEA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0