TOLKNINGSFÖRETRÄDE

Jag är så gammal så att jag minns när faxen kom. Eller rättare sagt när min mamma berättade att man nu kunde skicka teckningar via telefon. Jag minns att jag tänkte: "Vad konstiga telefonledningarna kommer att se ut!" På den tiden var det nämligen fortfarande så att den allra mesta telefontrafiken skedde meddels ledningar som hängde i luften mellan stolpar av trä. När man åkte tåg (vilket jag gjorde ofta som barn) följda dessa kommunikativa trådar ens färd. Framför mig såg jag då följdriktigen att dessa trådar skulle bli lika breda som ett A4 ark och kunde inte förstå hur man skulle göra för att alla teckningar, som barn skickade till sina pappor, inte skulle krocka.

Att jag tänkte som jag gjorde var inte så konstigt. Med den kunskapen jag hade då och i den verklighet jag levde i, var detta logiskt. Sådant som idag är självklart för mina barn, kunde jag inte ens tänka ut i min vildaste fantasi. Vår teknikvana och möjlighet att förstå teknik, vilket ju egentligen mycket är en förståelse för det abstrakta, hänger mycket ihop med just i vilken verklighet vi lever.

Det finns en historia om fotografen som skickades till Afrika på 60-talet för att fotografera den fruktade tse-tse-flugan. Syftet var att informera lokalbefolkningen om att det var den som spred sömnsjukan. Fotografen tog kortet, förstorade det och visade lokalbefolkningen. De skrattade åt honom: "Så stora myggor har vi inte här!"

Lever man inte i en verklighet där man redan tidigt tar in synintryck genom bilder och lär sig förstå hur de ska tolka, då är det inte självklart att en bild ger någon information. Rent fysiologiskt lär vi oss att se det som är ändamålsenligt för vår vardag. I vår verklighet är vi tidigt vana att uppfatta 90 gradiga vinklar - så ser det ju ut runt omkring oss. Medan en människa uppväxt i naturmiljö inte alls har samma förmåga - tänk efter själv: Hur ofta ser du en 90 gradig vinkel under en skogspromenad?

Det är viktigt att ha med sig förståelsen för att tolkningar av verkligheten är något väldigt subjektivt. Och något som präglas mycket av i vilken tid man är uppväxt och i vilken verklighet man befinner sig. En teknik som är hur enkel som helst att förstå och använda för dig - kanske inte är det för någon annan. Låt nedanstående (som är baserat på en sann historia) visa som ytterligare exempel på detta:






Kommentarer
Postat av: Mams

Historien om tse-tse-flugan (eller om det varmalariamyggan) är också sann! Det kan Din fotograferande morbror intyga, han var med. Och så faxen: Du tittade förundrat på sladden till telefonen och undrade hur papprena fick plats i den. Tänker ofta på min filosofilärare på gymnasiet som förklarade att "verkligheten" är "det upplevbara". Som Du skriver så beror det verkligen på den som upplever! Spännande, stort och rikt!

2008-07-28 @ 21:43:37
Postat av: Mams

Glömde berätta att min lärare (Hjalmar Sundén) alltid använde orden "det upplevbara" i stället för "verkligheten" sedan han förklarat varför.

2008-07-28 @ 22:04:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0