ALLA SKA KUNNA

http://www.sjukvardsradgivningen.se/ går det att hitta råd för egenvård och när man bör söka vård. Det finns också möjlighet till fördjupning, om läget inte är akut. En bra sida som ökar tillgängligheten till hälsa och sjukvård.


På Sjukvårdsrådgivningens hemsida går att läsa att man kan få egenvårdsråd på flera språk än svenska. Vad bra!, tänkte jag. Och gladde mig åt att man verkligen tänkt på att tillgänglighet faktiskt borde betyda "alla ska kunna" .

När jag tryckte på länken trodde jag att jag skulle komma till en sida, där länkmöjligheter till olika språk fanns (exempelvis att respektive språk var skrivet på sitt språk och länkades vidare till valt språk). Men jag kom till en innehållsförteckning - på svenska.

Sidan om tolktjänst talar också sitt (o)tydliga språk:  http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=22949

Det fanns inte heller någon möjlighet att anpassa textstorlek eller få tal. Denna tillgänglighet finns bl.a. på:   http://www.stockholm.se/-/Om-webbplatsen/Anpassa-webbplatsen/


Annars tilltalas jag av tanken med sjukvardsradgivningen.se (som är en del i det nationella projektet Vården på webben), framförallt ur ett användarperspektiv, där få och tydliga vägar in till hjälpen är något som bör eftersträvas. Det gäller bara att alla grupper i samhället får samma möjlighet att ta denna väg. Det finns dock hopp för här finns ett verktyg, som med enkla medel, skulle kunna bli en kunskapsbank och vägledare för hela befolkningen. Svårigheten ligger i hur informationen om sidan ska spridas och att alla inte har tillgång eller vana till datorer. En idé, för framtiden, skulle kunna vara att Vården på webben också blir Vården i mobilen. En gratistjänst som alla med mobil på ett enkelt sätt skulle ha tillgång till.


En framtida utveckling skulle också kunna vara att "vården på webben/i mobilen" kan anpassas till den unika användaren. Genom att fylla i vissa parametrar som exempelvis språk och svårighetsgrad på text, kunna anpassa informationen. Alltså göra den verkligt tillgänglig; För det spelar ju inte någon roll hur spridd en teknik är, om den är svår att använda och det den vill förmedla är obegripligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0