TIDTAGNING

Det är inte så att användandet av e-tjänster görs på ingen tid alls. Fortfarande måste du ha möjlighet att ta tiden till att sätta på datorn och sätta dig framför den. Och vara beredd på att det inte alls går så fort som du tänkt dig:

Häromdan skulle jag logga in med mitt fjärde bank-ID. Samma orsak som gjort att jag är inne just på mitt fjärde hände igen: Jag kom inte ihåg lösenordet. In på internetbanken för att skaffa ett nytt - det har gått snabbt och enkelt förut. Förut ja. Nu hade banken, för att öka säkerheten, infört att man måste ladda ner ett bankid-säkerhetsprogram. Problem uppstod när min brandvägg inte tyckte att detta program verkade ett dugg säkert...

Fick istället använda mig av en annan e-tjänst: Telefonbanken. Efter att ha blivit kopplad vidare och åter vidare. Fick jag slutligen prata med en kille (varför är det ofta så att kundsupporter är kvinnliga och tekniskasupporter manliga?) som var tvungen att mejla programet. Och slutligen lyckades jag äntligen få min dators säkerhetssystem att acceptera nykomlingen.

E-tjänsten, som egentligen bara skulle ta 5 minuter, tog nu över 1 timme av min tid. Tala om tidtagning! Det skulle ha gått snabbare att ha åkt till myndigheten jag ville ha det behövda dokumentet ifrån och låtit de skriva ut det åt mig. Fast de hade ju inte öppet klockan 23 på kvällen...

Kommentarer
Postat av: Linda

Tvivlar tyvärr på det, jag ville göra ett försök med ID-kortet men det var inte uppskattat. :)

2008-08-16 @ 10:55:15
URL: http://trillivippa.blogg.se/
Postat av: Karin

Det gick inte att installera det där säkerhetsprogrammet på min mac.. eller jo, det gick, men bank-id-sidan vägrade att fatta att programmet hade installerats. Så jag fick göra om allt fast på Roars dator istället. Då funkade det. Så nu har jag bank-id på roars dator och inte på min egen. Inte så bra, men det får vara så så länge.

2008-08-18 @ 19:39:24
URL: http://karinclaeson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0