NYA TURER

Så var mitt nya körkort klart. Bara att ta med reket och passet till det angivna postkontoret och sen ett sprillans nytt körkort att stoppa i plånboken. Trodde jag ja.

Riktigt så enkelt var det inte. På reket stod det bara att ett "äldre kort" skulle tas med. Med äldre kort menades tydligen inte ett foto taget typ förra året. Utan det äldre körkortet. I mitt fall var detta en omöjlighet, eftersom jag förlagt detta. Nu krävde postkassörskan en förlustanmälan. Något jag inte gjort eftersom jag redan fått ett nytt körkortsunderlag och visste att mitt äldre körkort snart gick ur tiden.

Okej, tänkte jag, lätt fixat med Vägverkets e-tjänst per telefon. Men när jag ringde den fanns inte alternativet att välja vilket körkort som var förlustat. Och i rädsla att råka förlustanmäla det nya, vände jag mig till e-tjänsten för förlustanmälan på internet; Tänkte att det nog skulle komma upp de båda körkorten som alternativ, så man kunde kryssa det som var borta. Det gjorde det inte: Efter att ha skrivit in sitt personnummer var det bara att oåterkallerligt förlustanmäla körkortet. Återigen drog jag mig ur.

Istället använde jag mig av den personliga tjänsten: "Gå-upp-på-Vägverkets-lokalkontor-och-prata-med-en-trevlig-person-i-luckan".
Den tjänsten fungerade alldelses utmärkt. Och tydligen hade jag gjort rätt i att vara feg; De hade hört om flera fall där en tänkt förlustanmälan av ett äldre körkort, hade blivit en förlustanmälan av ett nyare...

Efter alla turer har jag äntligen ett sprillans nytt körkort, med en stirrande blick, i plånboken. Och nu ska jag ta och skriva till Vägverket och föreslå förbättringar av deras e-tjänster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0