KNAPPHÄNDIGT

En sak jag har funderat på den sista veckan är om det inte är så att knapparna börjar bli plattare; Var det inte så att knapparna på maskiner och apparater var mer knappar förr? Alltså mer som sockerbitar. Nu verkar tendensen vara att de blir plattare och plattare och de mest platta av alla är de som blivit ikoner på en touch screen.

Finns det någon maskinteknisk-utvecklare där ute som kan förklara denna tendens? Konspiratoriskt skulle man ju kunna tro att användandet av touch screen istället för tangentbord är ett sätt att tjäna pengar - för rimligen borde det vara billigare att byta ut ett trasigt tangentbord. Eller? Och hur påverkar denna tendens användarvänligheten:  Är man darrhänt och synsvag, vore det inte lättare med en tydlig, stor knapp?

Hm. Vad vet jag? Det jag däremot minns från milleniumskiftets alla program med tema 1900-tal var en intervju med en hundraårig dam; På reporternas fråga vad som var den största skillnaden nu (läs 1999) mot när hon var barn, blev svaret:

När jag var liten fanns inga knappar!

Kommentarer
Postat av: Karin

Apropå din kommentar i min blogg:



Haha! Sa hon det?

2008-08-11 @ 23:10:36
URL: http://karinclaeson.blogg.se/
Postat av: Karin

Näääää... du får säga "the naturvetenskapliga one" eller "the one who doesn't eat pigs". :P

2008-08-12 @ 12:29:31
URL: http://karinclaeson.blogg.se/
Postat av: Karin

Haha! Det här blir ju helt knäppt oavsett hur vi gör..

2008-08-12 @ 13:58:28
URL: http://karinclaeson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0