AFFORDANCE

När jag satt på Piccadilly line mot Covent Garden kom jag att tänka på affordance, dvs. ett redskap (ex. en ikon på en webbsida) som är så designat så att en användare fattar hur det ska användas, utan att behöva göra slutledningar hur gå till väga;

jAg (som är ökänd för att ha taskigt lokalsinne) lyckades ta mig från planet (som var parkerat så långt bort som det bara gick) till rätt tunnelbana!!! Med bra, tydlig skyltning kunde jag lätt gå rätt i alla irrgångar (det var ju inte precis raka spåret) och nå dit jag ville (rätt tube) och få det jag ville uträttat (att komma in till centrala London). UTAN att på förhand veta någonting om hur Heathrow såg ut eller var organiserat. Och, som sagt, UTAN det minsta lokalsinne (var dessutom mer desorienterad än vanligt eftersom planet hade cirklat runt London fyra-fem gånger innan vi landade). Jag gick inte fel en enda gång! Detta är väl affordans om något?

Och tänker den som utvecklar e-tjänster på samma sätt som den som har utvecklat hitta-rätt-systemet på Heathrow - ja, då har vi kommit långt...

Kommentarer
Postat av: Karin

Ja, det är lätt att ta sig runt i London utan att veta så mycket om tunnelbanan i förväg. :) Längtar dit!

2008-04-24 @ 09:38:35
URL: http://karinclaeson.blogg.se
Postat av: Jonas

Väskorna verkar dock inte ha lika lätt att hitta rätt på Heathrow...

2008-04-27 @ 22:13:24
Postat av: jAg

Hm... Jag tror man måste försöka komma på väskor som förstår skyltar ;)

2008-04-28 @ 16:58:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0