VAR?
Jag har tidigare studerat behovet av vissa hemsidor. Det jag då kommit fram till är att det redan idag finns en uppsjö av hemsidor, dvs. verktyg. Men man använder/utnyttjar inte alltid verktygen på rätt sätt.
Det går också att fråga sig om det alltid behövs en ny hemsida för att belysa ett problem. Här tycker jag att samordning är ett viktigt begrepp: Dels ur effektivitets hänseende, men framförallt ur ett användarperspektiv, där få och tydliga vägar in till hjälp är något som borde eftersträvas.
Vad gäller hemsidor har jag skrivit förslag på frågor som bör ställas av de som står bakom en hemsida:
- Vilken information ligger ute på hemsidan?
- Stämmer informationen med sitt syfte?
- Är informationen aktuell?
- Är den lätt att hitta?
- Stämmer länkarna/är de relevanta?
- Har man själv sidor med information som man tycker att ngn annan aktör borde länka till?
- Vem har ansvaret för att informationen är riktig och aktuell?
- Finns någon med ansvar att titta genom sidorna inom sitt område?
- Vem ser till att oriktigheter blir åtgärdade (innehållsmässiga och tekniska) ?
- Hur går det långsiktigt att garantera att den information som läggs ut alltid är uppdaterad?
För att sammanfatta: Finns en tydlig struktur, en tydlig tanke och ett tydligt ansvar?
Samma borde gälla för e-tjänster. Att man i första ledet funderar igenom syfte och målgrupp och också vågar förkasta idéer (en e-tjänst kanske inte lösar allt?). När beslut ska fattas att en tjänst (informativ eller kommunikativ) ska etableras finns ytterligare en fråga att ställa: VAR? : Vilja-Ansvar-Resurser.
Det går också att fråga sig om det alltid behövs en ny hemsida för att belysa ett problem. Här tycker jag att samordning är ett viktigt begrepp: Dels ur effektivitets hänseende, men framförallt ur ett användarperspektiv, där få och tydliga vägar in till hjälp är något som borde eftersträvas.
Vad gäller hemsidor har jag skrivit förslag på frågor som bör ställas av de som står bakom en hemsida:
- Vilken information ligger ute på hemsidan?
- Stämmer informationen med sitt syfte?
- Är informationen aktuell?
- Är den lätt att hitta?
- Stämmer länkarna/är de relevanta?
- Har man själv sidor med information som man tycker att ngn annan aktör borde länka till?
- Vem har ansvaret för att informationen är riktig och aktuell?
- Finns någon med ansvar att titta genom sidorna inom sitt område?
- Vem ser till att oriktigheter blir åtgärdade (innehållsmässiga och tekniska) ?
- Hur går det långsiktigt att garantera att den information som läggs ut alltid är uppdaterad?
För att sammanfatta: Finns en tydlig struktur, en tydlig tanke och ett tydligt ansvar?
Samma borde gälla för e-tjänster. Att man i första ledet funderar igenom syfte och målgrupp och också vågar förkasta idéer (en e-tjänst kanske inte lösar allt?). När beslut ska fattas att en tjänst (informativ eller kommunikativ) ska etableras finns ytterligare en fråga att ställa: VAR? : Vilja-Ansvar-Resurser.
Kommentarer
Postat av: Mams
Bra, viktigt och tänkvärt (trots sär skrivningen).
Trackback