OFFENTLIGHET
"Pressmeddelande
14 november 2008
Finansdepartementet
Utredningen Utveckling av lokal service i samverkan
Offentlig service ska vara till för medborgarna, inte tvärtom
Det ska vara lätt för medborgarna att få tillgång till myndigheternas serviceutbud. Den enskilde ska slippa bli hänvisad åt olika håll. Därför måste de statliga myndigheterna och kommunerna utveckla sitt samarbete kring service i kontor och via telefon och IT. Samverkan mellan kommuner och myndigheter ska vara en huvudregel - inte ett undantag. För detta krävs en starkare central styrning och ett starkare kommunalt och regionalt engagemang.
Det är några av huvudtankarna i delbetänkanet (SOU 2008:97) Styr samverkan - för bättre service till medborgarna som utredaren Lars Högdahl på fredagen överlämnade till ledningen i Finansdepartementet. Där föreslås bland annat att statliga och kommunala myndigheter ska samlokaliseras i servicekontor där medborgarna ska kunna träffa representanter för flera olika myndigheter. I t.ex. Åmåls kommun har nyligen invigts ett servicekontor där Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Skatteverket är samlokaliserade med bl.a. kommunens energi- och konsumentrådgivare, integrationssamordnare och överförmyndare.
- Medborgarnas och näringslivets rätt till samhällsservice och god kontakt med myndigheterna är viktigare än myndigheternas egna rutiner och prioriteringar. Service ska levereras utifrån den enskildes behov, inte myndigheternas, säger utredare Lars Högdahl.
Telefon och IT blir allt viktigare kanaler för medborgarnas samhällskontakter. Men många människor befinner sig fortfarande utanför internetvärlden och ibland behöver man kontakt med en tjänsteman. Därför krävs även kontor och andra servicepunkter, där medborgarna kan möta myndigheterna. T.ex. ska lanthandelsbutiker kunna utrustas med datorer för personliga myndighetskontakter på distans. Lantbrevbärarna som dagligen når ca 700 000 hushåll ska kunna fungera som mobila servicepunkter. Det ska också vara möjligt för privata och ideella aktörer att komplettera det serviceutbud som myndigheterna har ansvar för.
En ny funktion, servicevägledare, föreslås för att lotsa medborgare och företag rätt i den offentliga förvaltningen. Servicevägledare bör finnas i kommunernas och myndigheternas receptioner och servicekontor. Ett gemensamt nationellt telefonnummer bör inrättas, där allmänheten ska kunna få hjälp och vägledning till rätt myndighet.
Utredaren slår fast att regeringen och riksdagen, måste vara mycket tydliga i sina instruktioner till statliga myndigheter och kommuner och markera att de offentliga aktörerna måste samverka och underlätta för den enskilde, oavsett organisationsgränserna.
- Alla aktörer i den offentliga förvaltningen, från riksdag till enskilda kommuner, måste vara beredda att ompröva och ifrågasätta invanda organisationsformer, strukturer och arbetssätt. Det är endast genom gemensamma ansträngningar som vi kan se till att alla medborgare och företag får den service de har rätt till och kan förvänta sig, säger Lars Högdahl.
Utredningens slutbetänkande väntas i november 2009.
Delbetänkandet Styr samverkan - för bättre service till medborgarna (SOU 2008:97), kan beställas från Fritzes, 08-690 91 90 eller [email protected]
Utredningens hemsida har adress www.sou.gov.se/lokalservice "
Kommentarer
Postat av: Mams
Mycket viktigt, riktigt och svårt. Det gäller ju för dem som ska serva att ställa de rätta frågorna. Det kräver enorm kunskap att lotsa rätt. Men en juste basnivå borde ju kunna ordnas.
Trackback